247drank.nl

Kost AdWords je alleen maar geld? Dat hoeft niet…

Adverteren in Google via Google AdWords is een grote kostenpost als je niet oplet.

Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Met een paar slimmigheden stel je een AdWords account zo in dat het juist geld oplevert.

In deze blogpost behandel ik 5 veelgemaakte fouten en geef ik bijbehorende tips hoe je dit zelf kunt voorkomen.

Zo krijg je de basis van een AdWords account goed op orde en kun je beginnen met rendabel adverteren.

1. De campagnestructuur is een chaos

Als het overzicht ontbreekt in de indeling van de campagnes, dan maak je snel vergissingen. Je plaatst dan bijvoorbeeld eerder een zoekwoord in de verkeerde campagne.

Een vuistregel is dat je de campagnestructuur laat lijken op de navigatie van je website. Daar heb je als het goed is ook een onderverdeling gemaakt in de hoofdonderwerpen van je website.

Als je deze structuur aanhoudt wanneer je AdWords campagnes gaat benoemen, dan is dit snel te begrijpen voor zowel jezelf, als voor eventueel een nieuwe beheerder van je account.

2. Veel totaal verschillende zoekwoorden stoppen in een advertentiegroep

Een advertentiegroep is bedoeld om zoekwoorden en bijbehorende advertenties te groeperen.

Dus de zoektermen boekhoudsoftware vergelijken en boekhoudsoftware vergelijking kunnen in dezelfde advertentiegroep, omdat de zoekintentie hetzelfde is.

Het gaat verkeerd wanneer je de zoektermen boekhoudsoftware en administratie programma in dezelfde advertentiegroep zet.

De betekenis is hetzelfde, maar mensen zoeken specifiek naar een bepaald woord. Door dat woord terug te laten komen in je advertentie valt hun oog er eerder op.

Bovendien wordt de zoekterm die overeenkomt met de zoekopdracht in de advertentie dikgedrukt weergegeven.

Google weet dit ook en zal je advertentie daarom als relevanter zien, waarmee je kwaliteitsscore hoger wordt. Daardoor betaal je weer minder per klik.

3. Tegen jezelf opbieden

Wanneer je dezelfde of sterk gelijke zoekwoorden in verschillende advertentiegroepen zet, dan bied je eigenlijk tegen jezelf.

Dit drijft de prijs onnodig op. Google laat je advertentie alleen zien voor het zoekwoord met de beste kwaliteitsscore en het hoogste bod.

4. Alleen brede zoekwoorden

Wat veel mensen niet weten is dat Google verschillende zoekwoordtypen heeft.

Zo is er bijvoorbeeld breed zoeken, maar ook zoeken op woordgroep en exact zoeken.

Dit kan flink verschil maken in hoe je gevonden wordt. Bij breed zoeken gaat Google je ook tonen bij zoekopdrachten waarvan zij denken dat de gebruiker ook naar jou op zoek is.

Hier kunnen ze er ook naast zitten en dus klikken mensen op jouw advertentie, terwijl ze niet naar je op zoek zijn.

Als je nauwkeuriger wilt adverteren, gebruik dan zoeken op woordgroep en/of exact zoeken.

Een zoekterm als woordgroep kun je opgeven door er aanhalingstekens omheen te zetten, dus bijvoorbeeld “boekhoudsoftware”. Je wordt nu ook gevonden op zoektermen als boekhoudsoftware kopen en vergelijk verschillende soorten boekhoudsoftware.

Een zoekterm als exact zoeken opgeven doe je door er rechte haakjes omheen te zetten, dus bijvoorbeeld [boekhoudsoftware]. Je wordt nu alleen getoond in Google als iemand alleen dit woord intypt of een zeer gelijkend zoekwoord, zoals een typefout of meervoudsvorm.

5 Geen uitsluitingswoorden gebruiken

Uitsluitingswoorden zijn hèt antwoord om niet gevonden te worden op woorden waar je niet op gevonden wilt worden.

In het tabblad Zoektermen die te vinden is onder Zoekwoorden kun je zien welke woorden daadwerkelijk ingetypt zijn waarna mensen op je advertentie hebben geklikt.

Een schat aan informatie.

Gebruik deze inzichten om zoektermen die niet relevant zijn uit te sluiten. Hierdoor wordt je campagne steeds specifieker en betaal je niet voor kliks die hoogstwaarschijnlijk niets opleveren.

Blijf dit wel met regelmaat doen, want het aantal zoekopdrachten die mensen kunnen verzinnen is eindeloos.

Dit is deel 1 over het opzetten van de basis van een goed renderend AdWords account. Over twee weken publiceer ik deel 2.

Nils van der Knaap
Sky Internet Marketing


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis