Crystal Marbles

Kennis van zaken

Voor veel nieuwe franchisenemers is de start met franchise de eerste stap als ondernemer. Velen zijn succesvol geweest bij een werkgever maar feit is dat zij vaak geen ondernemerservaring hebben. We hebben vaak niet in de gaten dat onze apparatuur, systemen of software meer aandacht krijgt dan onze mensen.

Veel franchisegevers zijn zich daarvan bewust, net als dat zij zich ook realiseren dat enkele weken operationele training geen vervanging kan zijn voor jarenlange ondernemerservaring. Hoe kan het dan zijn dat een miljarden bedrijfstak die 30.000 ondernemers ondersteunt toch denkt te kunnen volstaan met enkele weken training om iemand voor te bereiden op het ondernemen.

Stel je voor dat je succesvol wilt zijn in tennis. Je zult dan duizenden ballen moeten slaan. Er is geen makkelijkere manier Je kunt niet aan Raymond Sluiter vragen om je een week of twee te begeleiden om vervolgens mee te kunnen doen aan een ATP Toernooi. Je kent misschien de technieken maar je moet nog steeds hard en veel trainen en ja, ook die duizenden ballen slaan.

Raymond Sluiter kan je in twee weken helpen om de juiste richting te kiezen waardoor de verbeteringen sneller gaan, de praktijk is dat hij je geen tennisspeler kan maken. Hij kan dromen niet laten uitkomen.  Als het potentieel er is kan hij dat aanboren maar geloof me, er gebeurt pas echt iets  door het gedisciplineerd oefenen van de fundamenten. Pas als iemand zich die heeft eigen gemaakt kunnen ook ingewikkeldere technieken worden aangeleerd.

En dus, ondanks dat we allemaal weten dat franchise werkt en voor de meeste zelfs goed werkt is de realiteit dat het nog veel beter kan. De definitie van ‘veel beter’ is minder ontevreden franchisenemers, betere franchise verhoudingen en betere rendementen voor zowel ondernemer als franchisegever.

Oh en we zijn het er ook over eens dat efficiency als het gaat om training ook relevant is. Veel training in een korte tijd werkt! Maar laten we het dan ook eens zijn over het feit dat dat niet optimaal is. De vraag is, wat is optimaal en vooral wat levert dat op? Al gauw denken we dan aan ‘leven lang leren’ achtige constructies. Die oplossingen zijn vaak duur en in ontwikkeling en tevens lastig te implementeren.

In mijn ervaring als directeur training bij een grote franchise multinational blijkt er in het geval van training vaak één element te ontbreken als het gaat om versnelling van duurzaam succes door middel van training en coaching. Ik kom daar zo op terug.

Symptomen versus oorzaken

Nog een metafoor. Stel je voor, je hebt nog nooit een trein bestuurd en nu word je opeens machinist in de ochtendspits. Treinen zijn tegenwoordig voorzien van de modernste snufjes en toch moet je weten wat je doet. Nietwaar? En toch ligt hier een belangrijke reden waarom franchisenemers niet succesvol zijn. Dat komt niet door slechte financiële planning, ontbreken van een omzetstrategie en het onvermogen om personeel aan zich te binden

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn dit symptomen en geen oorzaken waarom franchisenemers het soms zwaar hebben. Veelal worden deze symptomen wel aangepakt. Soms lijkt de ziekte onder controle door de symptomen te bestrijden, soms zelfs met krachtige hand, maar het pakt de oorzaken niet aan

Koers

Terug naar de trein. Omdat je geen ervaring hebt, heb je natuurlijk gekeken welk spoor je moet hebben. Maar weet je dan ook alles. Je weet niet wat je niet weet. Er zijn veel signalen en de waarschuwingen zijn niet van de lucht. Het is te hopen dat de juiste signalen jou op het goede moment bereiken. Het is op z’n minst een zeer ineffectieve manier van kennis vergaren.

Zaken als seinen, dodemansknop, tijdschema’s, het juiste spoor en vertragingen zijn een metafoor voor geld- en tijdtekort. Het gaat hier eigenlijk niet over geld of tijd. Het gaat erom dat de start niet goed was. Slecht geïnformeerd, niet het juiste spoor, de koers was niet goed en hoe langer je de verkeerde koers neemt hoe verder je van je bestemming afraakt. Een foute koers is, wederom metaforisch, operationele inefficiëntie, slecht en ineffectieve planning en controls, etc. Tegen de tijd dat deze zaken zijn geadresseerd kan er al veel fout gegaan zijn, financieel maar ook met ontevreden klanten. Dat veranderen heeft tijd nodig, tijd die er waarschijnlijk niet is.

De onderliggende reden waarom franchisenemers niet succesvol zijn heeft dus lang niet altijd te maken met geld, omzet of middelen. De primaire reden waarom franchisenemers falen is omdat ze het inzicht en de wijsheid missen die hen als ondernemer helpt. De juiste koers is dus niet alleen relevant. Het is het belangrijkst.

Investeer dus niet alleen in de business. Investeer in jezelf. Vindt een mentor, een mentor die ervaring heeft en die je vanaf dag één, wanneer het nog niet te laat is, bij de les houdt.

Franchise heeft al een goede naam als het gaat om begeleiding. Statistisch gezien maakt  een franchisenemer al veel meer kans om succesvol te zijn. De statistieken liegen niet. Die laten duidelijk zien dat wanneer er doelen zijn gesteld en gedeeld met een mentor of coach, franchisenemers succesvoller zijn met de factor twee

Okay, helder! Iedereen weet dat coaching werkt! Je hoeft maar om je heen te kijken om te zien dat de besten in hun vakgebied ooit een mentor hebben en zijn gecoacht. Atleten, musici, koks, ontwerpers, golfers, vrijwel allemaal hebben ze voor korte of langere tijd het voordeel van een coach gehad. Als ondernemer zijn we ons er niet van bewust, zien het belang niet of we denken dat wij makkelijk zonder kunnen.

Er zijn franchisegevers die al mentorprogramma’s hebben. Soms heel effectief maar soms is ook hier veel te winnen. Hieronder een lijstje met aanbevelingen

  • Kies voor een moderne, effectieve aanpak. Coach de franchise zowel als voor de persoon als voor de zaak en zorg dat er samenhang bestaat tussen beide aanpakken
  • Zorg voor toegewijde en ervaren coaches. Coachen om het coachen werkt niet.
  • Pas op met “succesvolle” franchisenemers mentor te laten zijn. Vaak zijn deze collega’s niet goed toegerust om als mentor te acteren en geven ze advies, ongestructureerd en weinig systematisch.
  • Bereid franchisenemers voor op mentorschap want inderdaad er zijn er twee voor nodig om mentorschap en coaching succesvol te laten zijn.
  • Zorg dat de verantwoordelijkheid geregeld is. Het is niet vrijblijvend en de effectiviteit moet gemeten worden. Maak daarom het proces meetbaat en stuur op resultaten.
  • Hou er rekening mee dat verandering soms pijn doet. Je verandert een aanpak en soms zelfs levens
  • Realiseer je dat het systeem zich terugbetaalt en benader het concept als een investering

Een goede mentor …

  • geeft je meer ballen om te raken. Hoe meer je er raakt hoe beter je wordt. De mentor is er in goede en slechte tijden.
  • houdt je op het goede spoor en wijst je op te snel of te langzaam. Een goede mentor laat je dingen zien die je zonder hem niet zou hebben gezien. Hij heeft de wijsheid en het inzicht dat jij nog moet ontwikkelen.
  • is gecommitteerd aan jouw succes. Jouw succes is zijn succes
  • Zorgt niet alleen voor begeleiding en advies maar houdt voortgang bij, legt verantwoording af.
  • vermindert mislukking en worstelingen, bouwt effectief en efficiënt met jou aan andere gewoonten en cultuur.
  • betaalt zichzelf meer dan terug
  • kan levens en bedrijven ten goede veranderen

Paul van Wageningen 
Franchise Match


Reactie


Reacties

  • Caroline

    Geweldig artikel!

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis