247drank.nl

Franchisenemers helpen je te bereiken wat je wilt

Een commerciële beslissing kan zijn om de formule te laten exploiteren door franchisenemers. Om de winstgevendheid te kunnen beoordelen moet feitelijk het resultaat van franchisegevers en franchisenemers bij elkaar op worden geteld. Een goede franchisegever bewaakt de ‘profit split’ en zorgt dat zijn ondernemers een fair share krijgen van de revenuen.

Alternatief is dat je eigen vestigingen exploiteert. Het gebeurt echter zelden dat het eigen personeel, operationeel en commercieel een betere prestatie neerzet. Ook moet, in het geval van eigen medewerkers, gerekend worden met significant meer overhead. Management van franchiseorganisaties met de houding dat een formule commercieel succesvol kan zijn terwijl de franchisenemers geen winst maken, doen hun eigen formule geweld aan. Tevreden ondernemers zorgen voor tevreden klanten die terugkomen.

Ik deel de redenen die worden opgegeven voor het falen van franchiseorganisaties. Ik mis echter een belangrijk element. Franchisenemers moeten échte ondernemers zijn. Vaak wordt een goede match uitgelegd als ‘meegaandheid’. Coachable wordt vertaald als ‘eenvoudig over te halen” en zelfstandig als “je hebt er geen kind aan”.

Kritische ondernemers zijn een wezenlijk onderdeel van de opmaak van een goede franchise. Het houdt de organisatie scherp, verbetert de beslissingen en bewaakt dat lokale kansen goed worden meegewogen. Vaak worden discussies binnen franchiseorganisaties ‘conflicten’ genoemd. Het management legt dan terechte kritiek uit als tegenstand. Vaak is men vergeten een beroep te doen op het collectieve intellect van de franchisegemeenschap.

Goede franchiseondernemers zijn een garantie tegen lokale domheid. Zij zijn zelfstandiger en het voorkomt het uitdijen van de overhead. Zij zijn ontegenzeggelijk goed voor de omzet en daarmee voor de organisatie. De prijs die management daarvoor betaald is voortdurende alertheid (scherpte) en het zijn van een volwaardige gesprekspartner voor de ondernemers. Strakke regie, uitstekende voorbereiding en vooral sterke argumenten kenmerken de relatie. Medewerkers doen wat je zegt. Ondernemers helpen je te bereiken wat je wilt.

Met het werven en selecteren van echte ondernemers is er sprake van minder uitval. Je kunt een goede ondernemer geen knollen voor citroenen verkopen. Franchiserecruitment wordt lastiger maar het verloop wordt minder, continuïteit groter en omzet en winst stijgen.  Overigens zijn er (te veel) franchiseorganisaties, met name in de zakelijke dienstverlening, die een deel van de inkomsten halen uit de entree fee. Zij wekken in ieder geval de schijn dat voor hen verloop geen probleem is.

Stuur niet op franchisenemer tevredenheid! Ik ken genoeg tevreden mensen die niets uitvoeren. Wees op zoek naar betrokken ondernemers. Onderzoek dat in je eigen organisatie en onderneem actie op de resultaten. Een enquête via het internet kan dan helpen. Snel signaleren van ergernis voorkomt gedoe en focus of afleiders. Ontevredenheid is als een veenbrand die ondergronds woedt en zich lastig laat beheersen.

Lang verhaal kort; investeer in kritische, betrokken ondernemers en je investeert in omzet en groei.

Paul van Wageningen
Franchise Match


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis