Crystal Marbles

5 Makkelijke stappen om jouw klant te vinden

Acquisitie is de achilleshiel van veel ondernemers. Toch is het allemaal niet zo spannend. Klanten zijn net mensen. Jij verkoopt een prachtig product en bewijst je klant hiermee een dienst. Met de volgende 5 stappen sla jij snel je eerste klant aan de haak.

Stap 1: Ken je doelgroep
Voordat jij je bedrijf start, stel jij een bedrijfsplan op. Je beschrijft jouw product, markt en doelgroep. Wat zijn de sterke en zwakke punten? Natuurlijk maak je een gedegen marketingplan. Als jij een winkel opent, denk je goed na over de locatie en of jouw doelgroep daar komt.

Als je dit van te voren allemaal goed in kaart brengt, dan heb je het halve werk al gedaan. Nu is het alleen nog een kwestie van het plan daadwerkelijk uitvoeren.

Stap 2: Netwerk, netwerk, netwerk
Sommige van jullie krijgen nachtmerries van netwerkbijeenkomsten. Maar je kan niet zonder. Als je het heel spannend vindt, neem dan een bekende mee. Bereid je goed voor met een aantal STAR voorbeelden.

Wees selectief in je bijeenkomsten. Loop niet alles af. Daar heb je de tijd niet voor. Om de bijeenkomst tot een succes te maken, kijk je van te voren naar de gastenlijst om te zien met wie je in ieder geval wilt spreken. Relaties opbouwen neemt tijd. Wees vriendelijk en sociaal en verwacht niet bij elk gesprek direct een nieuwe opdracht.

Het mooiste is wanneer jij zelf een spreker bent op de bijeenkomst en zo een kans krijgt om jezelf te presenteren.

Online netwerken
Gebruik je social media om in contact te komen met je klanten. Vraag daarnaast aan jouw vrienden, familie en zakelijke relaties om jouw bedrijf te delen binnen hun online en offline netwerk.

Mond op mond reclame
De oudste en meest succesvolle vorm van marketing. Wij vertrouwen eerder een aanbeveling van een vriend dan een boodschap van een bedrijf. Vraag een tevreden klant daarom altijd om een aanbeveling, een recensie en/of een leuke quote. Die deel jij weer op jouw website en social media.

Stap 3: Maak je website een prioriteit
Een steeds groter deel van ons leven speelt zich online af. Klanten zoeken online naar een product of dienst. Dit betekent 2 dingen:

  1. Jouw website moet te vinden zijn
    Zorg ervoor dat jij hoog in de zoekresultaten verschijnt. Om dit te doen moet je kennis hebben van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit kost tijd. Tegenwoordig zijn alleen keywords niet meer genoeg.

Jouw website moet elke week een aantal keren worden geupdate met nieuwe inhoud en informatie. Dit is veel werk. Het is daarom vaak voordeliger om dit uit te besteden aan een specialist

  1. Jouw website moet aandacht trekken
    Binnen 2 seconden beslist de klant of hij verder kijkt op jouw website of wegklikt. Zorg daarom voor een overzichtelijke website met interessante inhoud die direct de aandacht trekt. Ook hier is het de investering waard om een specialist in te schakelen.

Stap 4 - Stop nooit met acquisitie
Je haalt net een nieuwe opdracht binnen. Jouw bedrijf loopt lekker en de acquisitie verdwijnt naar de achtergrond. Dat is niet wat jij wilt.

Wat jij als ondernemer moet doen, is acquisitie een wekelijks onderdeel maken van je agenda. Net zoals de boekhouding en andere zaken. Besteed er constant aandacht aan, zodat jij altijd een frisse voorraad aan kansen en klanten houdt.

Stap 5 - Vergeet jouw opdrachtgevers niet
Of het nu gaat om een oude klant of een potentiƫle nieuwe opdrachtgever, houd je contacten warm. Laat om de zoveel tijd wat van je horen via mail, een belletje of een informele afspraak. Zo blijf jij altijd top of mind bij de klant.

Kom je iemand tegen bij een bijeenkomst, pleeg dan altijd follow up. Hadden jullie het over die nieuwe serie op Netflix, een boek of een theatervoorstelling? Stuur die informatie dan toe. Dit maakt het persoonlijk en iedereen stelt dit op prijs.

Hoe vond jij jouw eerste klant?

De eerste keer vergeten we nooit, toch? Deel jouw eerste klantverhaal met ons. Hoe vond jij jouw eerste klant?


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis