Crystal Marbles

5 baanbrekende marketing strategieën voor je start-up

Start-ups investeren miljoenen euro’s in productontwikkeling en denken dat alleen een innovatief product genoeg is om de markt te veroveren. Dit is niet zo. Wij rekenen nu voorgoed af met deze illusie.

In zaken neem je geïnformeerde beslissingen. Jij onderbouwt daarom jouw ideeën en aannames met harde data. Als jij wilt dat jouw prachtige product succes heeft, dan wordt het tijd marktonderzoek te doen. Kijken en luisteren naar de markt en naar ontwikkelingen die meer klanten aantrekken.

Jouw eigen GPS-systeem
Marktonderzoek is als jouw eigen GPS-systeem. Met de juiste data doorzie jij de strategieën van jouw concurrent, neem je bewegingen in je branche waar en, last but not least, leer je het gedrag van je klant begrijpen.

Marktonderzoek is onmisbaar tijdens de fase van ideeënvorming. Jouw Ideeën zijn prachtig, maar sluiten zij wel aan op wat jouw klanten willen? Draagt jouw product bij aan hun leven? Aan hun doelen? 

Doe jouw marktonderzoek met de volgende 5 stappen en laat je start-up razendsnel groeien.

  1. Verzamel informatie van jouw gebruikers.

Nodig je potentiële klanten uit voor een diepte-interview of een focusgroep. Is dit lastig, dan heb je gelukkig nog de digitale wereld.

Met online tools zoals Survey Monkey, Qualaroo en Super Simple Survey, creëer je een vragenlijst die je doorstuurt per mail of social media. Makkelijker kan het niet. Het nadeel is dat dit soort vragenlijsten een laag responspercentage hebben.

Met slimme methoden verkrijg, promoot en evalueer jij jouw informatie:

  • Voeg 5 tot 10 voorwaardelijke, conditionele vragen toe en valideer deze met een expert in marktonderzoek.
  • Creëer een landingspagina en verwijs klanten hier naar toe.
  • Houdt een wedstrijd of geef een weekendtrip weg aan mensen die meedoen aan jouw onderzoek.
  • Na het analyseren van de resultaten selecteer jij de top 3 van beslissende factoren voor jouw klanten.

Als blijkt dat je grote wijzigingen moet doorvoeren, kijk dan opnieuw naar je bedrijfsstrategie. Beter nu dan later. Als er alleen maar kleine productaanpassingen nodig zijn, deel jij die direct met je team.

  1. Houd je concurrent in de gaten

Je gaat in volle 007 modus. Wat doen je concurrenten? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Met het programma Change Detection volg jij alle aanpassingen die concurrenten maken op hun websites. Door geïnformeerd te zijn,spring je snel in op kansen en navigeer jij jouw bedrijf makkelijker door moeilijke tijden.

Google heeft ook een uitgebreid arsenaal beschikbaar. Google Insight en Consumer Barometer zijn een grote steun bij het verrichten van marktonderzoek. Met Google Trends blijf jij op de hoogte van de laatste trends in door jouw geselecteerde industrieën.

Afhankelijk van jouw branche en behoeften loont het om te investeren in betaalde services zoals Gartner or Statista. Zij verzamelen data en geven je automatisch rapporten.

Ben je op een budget zoals de meeste startende ondernemers? Dan is er gelukkig nog genoeg te kiezen. Denk aan Internet Archive, Open Strategy en SEMrush.

  1. Wie is jouw klant?

Weet jij wel echt wie jouw klanten zijn? Wat zijn hun ambities? Waar zijn ze bang voor?  Antwoorden op die vragen vereisen een ander soort onderzoek. Maak een zogenaamde empathiekaart. Deze creëer jij samen met jouw sales team, jouw potentiële klanten of zelfs door je een tijdje in het leven van jouw klanten te bewegen.

Voorbeeldvragen voor de kaart zijn onder andere:

  1. Welke angsten, frustraties of obstakels komen jouw klanten tegen?
  2. Wanneer voelen ze dat ze succes hebben?
  3. Waar denken ze vaak aan?
  4. Wat doen en zeggen ze in het openbaar?
  5. Wat zijn hun ambities?
  6. In wat voor omgeving wonen ze?
  7. Is hun gedrag veranderd?

De kaart geeft jou een geweldig inzicht in jouw klanten en hun belevingswereld.

  1. Terug naar jouw klant

Nu bezit je alle informatie die je nodig hebt voor een succesvol product. Maar wacht nog even met het opstarten van de massaproductie. Deel jouw product nog 1 keer met diezelfde klanten. Is hun feedback positief? Mooi, je zit op de juiste weg. Is de feedback negatief? Kijk nog eens goed naar het product.

  1. Laat jouw klant niet los

Gefeliciteerd! Jouw product ligt in de winkels. Maar verkoop je het wel via de juiste verkoopkanalen? Om hier zeker van te zijn, blijf je in contact met jouw klant tijdens de productlevenscyclus.

Het conversiepercentage is de makkelijkste manier dit te doen. Jij ziet direct hoeveel van jouw bezoekers jouw product koopt en welk percentage. Merk je een verandering op in de behoefte, dan pas jij je verkoopkanalen aan.

Gratis tools en services zoals Google Analytics en Unbounce.com bieden uitkomst. Zij helpen jouw omzet en winst nog verder te vergroten.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis