Crystal Marbles

19 gulle gebaren die helemaal niks kosten

Als er iets is waar een startende ondernemer nooit genoeg van heeft, dan is het geld. Geld om te investeren en te groeien. Alles kost geld. Of toch niet?

Start nu met deze 19 gulle en gratis gebaren. Geweldig voor jouw bedrijf zonder een euro te investeren.

  1. Wees nooit zuinig met complimenten

Niet alles is geschikt voor de werkvloer. Je let goed op je woorden. Maar dit betekent niet dat jij als ondernemer zuinig bent met complimenten. Complimenteer een werknemer of een klant met zijn nieuwe kapsel, de leuke broek of het winnen van een wedstrijd.

Van complimenten worden mensen blij. Blije mensen zijn goed voor jouw bedrijf. Plus het is gewoon leuk.

  1. Wees dankbaar

Dank je, dank je, dank je. Vaak zeggen we het op de automaat terwijl we al weglopen. Neem een moment om oprecht dank je te zeggen tegen een werknemer of klant.

  1. Inspireer met woorden

Zoek inspirerende uitspraken, spreuken, gezegden of quotes. Schrijf ze voor iemand op een post-it of plak het op de muur van je kantoor. Iedereen heeft baat bij een dagelijkse dosis inspiratie

  1. Een bakje troost (of Nespresso)

Als je een kop koffie klaarmaakt, maak er dan ook 1 voor een ander. Dit is een mooie aanleiding voor een gesprek. Plus wie waardeert er nou niet een lekkere kop koffie op een drukke werkdag?

  1. Maak je handen vies

Hoe groter jouw bedrijf, des te minder verwachten medewerkers dat jij als baas meehelpt bij de dagelijkse dingen. Voel je nooit te goed om even de afwasmachine uit te ruimen, de tafel schoon te maken of het papier in de printer te vervangen. Zo laat je zien dat jij een deel van het team vormt. Bovendien: goed voorbeeld doet volgen.

  1. Kom op tijd

Zorg dat je altijd op tijd bent. Zeker op vergaderingen van anderen. Respecteer hun tijd.

  1. Integriteit

Integriteit is je meest waardevolle eigenschap. Reken nooit met een dubbele maat. Kies altijd voor de route waarvan jij ook wilt dat jouw team die volgt.

  1. Zet die extra stap

Laat zien dat jij altijd bereid bent een stap verder te gaan dan wat jij van jezelf en je team verwacht. Je team volgt je.

      9. Lach veel

Niet alleen de glimlach van een kind doet je beseffen dat je leeft. Ook die van jou. Een lach is aanstekelijk en herinnert iedereen eraan dat geluk geen cent kost.

  1. Energie geeft je vleugels

Energie is net zo aanstekelijk als een lach. Je energie vasthouden is niet makkelijk. Voor jou als  ondernemer, en eigenlijk iedereen, is een routine van gezond eten, voldoende slaap en beweging letterlijk van levensbelang. En een stuk beter dan suikerhoudende drankjes.

  1. Luister

De 80/20 regel. Een succesvol verkoopgesprek bestaat uit 80 procent luisteren en 20 procent praten. Dit geldt niet alleen voor je klanten maar ook voor je medewerkers. Geef hen de ruimte om zich te laten horen.

  1. Leg oogcontact

Als je met iemand praat, maak oogcontact. Niet staren maar zeker niet om je heen kijken.

  1. Wees de eeuwige optimist

Helaas gebeurt het soms dat jouw bedrijfsresultaten tegenvallen. Wees hier eerlijk over naar jouw team. Maar doe dit met een toon van optimisme en zelfvertrouwen in plaats van defaitisme. Je wilt mensen niet verder de put in praten.

  1. Ouderwets schrijven

Alles doen we tegenwoordig per e-mail of facebook update. Toch gaat er niets boven een handgeschreven kaart. Dus als je klant of medewerker jarig is, stuur een echte kaart.

  1. Maak een babbeltje

Neem de tijd om met je medewerkers te kletsen. Dit hoeft niet over een project te gaan maar liever over koetjes en kalfjes. Vraag naar familie, kinderen of zelfs huisdieren. Wees oprecht.

  1. Gebruik voornamen

Gebruik in een gesprek iemand zijn voornaam. Zo laat je zien dat jij hem/haar kent en je op het gesprek concentreert.

  1. Wees behulpzaam

Persoonlijke problemen mogen onze professionaliteit niet in de weg staan. Aan de andere kant: we zijn mensen, geen machines. Dus als jij hoort dat iemand binnen jouw bedrijf het moeilijk heeft, vraag of je kan helpen. Een luisterend oor doet wonderen.

  1. Schouderklopjes en high fives

Persoonlijk, fysiek contact is goed voor de communicatie. Vanzelfsprekend moet dit wel van de gepaste soort zijn. Hou het contact daarom neutraal met een stevige handdruk, een schouderklopje of zelfs een high five.

  1. Wees altijd oprecht

Vergeet al het bovenstaande als jij het niet echt meent. Niet oprecht zijn heeft een tegenovergesteld effect. Jouw klanten en werknemers zien dit. Net zoals zij jouw oprechtheid herkennen en waarderen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis