Registreren

Waarom social media marketing niet werkt… En wanneer wel

Het is een van de meest gebruikte en besproken marketing kanalen van dit moment: social media.

Veel ondernemers reserveren een deel van hun kostbare tijd aan het aanwezig zijn op diverse social media kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn.

De meeste mensen van de smartphone-generatie hebben het gebruik van social media inmiddels omarmd. Het is bijna gek als je geen social account hebt.

De ondernemer anno nu kent de vele social media kanalen die de wereld rijk is dan ook van privégebruik. En omdat het vertrouwd is, is de stap naar zakelijk gebruik dan ook snel gezet.

En daar schuilt ook meteen een gevaar.

Want dat jij op Instagram (of willekeurig ieder ander platform) zit betekent niet altijd dat je doelgroep er ook zit.

En als jouw ideale klant zich wel ergens op social media bevindt, zitten ze dan wel op jou te wachten?

Dit kan een beetje pijn doen

Vaak genoeg gaat het zo:

  • Er wordt een social media account aangemaakt
  • Er wordt wat geroepen over hoe tof een willekeurig product is
  • “Onze nieuwste corporate video staat online. Kijk snel !!!”
  • Het aantal likes valt toch wel tegen, dus er wordt een like share & win actie opgezet

Get the point?

Van de super enthousiaste ZZP’er tot de marketeer die van hun CEO ook ‘iets met Twitter ofzo’ moet doen. Social media gaat niet om jou of je bedrijf die net een nieuwe website met supercoole parallax effecten heeft.

Ik ga even heel eerlijk zijn.

Het interesseert mensen niet wat je doet. Mensen zitten op social media om het leuk te hebben, niet om je aanbiedingen te liken

En er zijn nog meer redenen waarom social media in veel gevallen gewoonweg faalt.

Sociale platformen zijn vaak heel vluchtig. Wat je nu post kan over enkele uren of zelfs minuten al weer uit beeld zijn.

Verder staat de content die je post op social media niet op jouw platform (lees: website) maar op die van een ander. Als het personeel van Mark Zuckerberg besluit om posts vanaf Facebookpagina’s minder te verspreiden, wat dus is gebeurd, dan heb je opeens een stuk minder aan je likes.

Ook zijn sociale media kanalen gebouwd voor één ding:

Meer tijd doorbrengen op dat platform.

Het barst dus van de afleiding en content wordt bij voorkeur binnen het platform getoond, niet op jouw website. Hoe meer mensen op de website van het sociale kanaal zijn, hoe meer advertenties er getoond worden.

En ja, dus meer kassa.

Is er dan niets positiefs aan social media?

Oh jawel hoor. Genoeg. Mits je het goed inzet…

Hoe dan?

Door te geven, geven en nog eens geven.

Onvoorwaardelijk. Verlang niets terug.

Stop met reclame maken. Start met het helpen van mensen door vragen te beantwoorden. Schrijf blogs met uitgebreide tips en how-to’s op je website die je vervolgens deelt. Als je een fout hebt gemaakt, zeg sorry in het openbaar en biedt een goedmakertje aan.

Wees echt sociaal, niet sociaal omdat jij er beter van wilt worden. Dat is niet authentiek en daar prikken mensen snel door heen in deze door marketingpraat overspoelde wereld.

Social media kanalen zijn bij uitstek geschikt om te verbinden met mensen. Stel vragen en leer de behoeften van je doelgroep kennen. Geef je klanten inspraak in de ontwikkeling van je product of dienst. Leer nieuwe mensen kennen die veel weten over jouw branche.

De connecties die je op deze manier maakt zijn zeer waardevol. Als je onvoorwaardelijk geeft komt het vanzelf weer terug.

Je vraagt iemand die je net aanspreekt op straat tenslotte ook niet of hij je wil helpen verhuizen. Hij zal je vaag aankijken en maken dat ie weg komt.

Maar een goede vriend die je een tijd terug geholpen hebt toen het even wat minder ging zal niet aarzelen om hulp aan te bieden. Kan hij eindelijk wat terug doen.

En soortgelijke relaties wil je ook op social media.

De waarde die je er in stopt kan op vele vormen terugkomen. Denk aan uitnodigingen voor gastblogs, omdat je duidelijk laat merken dat je veel over een onderwerp af weet. Of jouw netwerk beveelt jou aan als iemand op zoek is naar jouw product of dienst. Waardevolle inhoud en hulp wordt wel gedeeld, zelfpromotie niet.

Is het niet heel veel werk?

Is het zelfs niet een beetje ongemakkelijk?

Ja, dat is het.

Maar als je eenmaal de stap hebt gemaakt om sociale media ook echt sociaal te gebruiken zal het niet alleen zakelijk ook interessant voor je zijn. Het geeft ook vele malen meer voldoening.

Geschreven door:
Nils van der Knaap - Directeur & Online Marketing Specialist bij Sky Internet Marketing


Reactie


Reacties

  • Guido Marchal

    SocialMedia wordt nog steeds niet opgepikt door Google omdat het te fraudegvoelig is. Daarnaast is Facebook ook een concurrent voor Google. Neen ik denk dat er in de toekomst wat social media betreft en rankingfactors weinig zal veranderen en hierdoor zal de impact laag blijven. https://seo-snel.nl

  • H.W.M. Wyes

    Helemaal eens met de twee stellingen: Social media zijn geen marketinginstrument. Waarde leveren via social media helpt op den duur de reputatie te verhogen. Alleen de laatste vier alinea's over het vele werk doen me denken dat iemand met een eenmanszaak niet nog een tweede baan als fulltime blogger aan kan.

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis