247drank.nl

Natuurlijk ondernemen

Het is tijd voor anders, tijd voor nieuw en toch wil het maar niet lukken om die vernieuwing écht in te zetten. Het blijft een zoektocht lijkt het wel, voor zowel mensen als organisaties, om die stap naar vernieuwing te zetten. Gebrek aan lef? Zou kunnen, maar misschien is dat toch ook wel een te gemakkelijk statement.

Jubileum

Een goede vriend viert dit jaar zijn 10-jarig jubileum. Tijd voor een feestje! Iets om trots op te zijn, want 10 jaar is tegenwoordig een respectabele leeftijd voor een gemiddeld “klein” bedrijf. Het zette mij even aan het rekenen en met een beetje geluk mag ik volgend jaar mijn eigen 10-jarig jubileum als zelfstandig ondernemer vieren. Als ik zo terugkijk op die periode, die werkelijk voorbij is gevlogen, is er veel gebeurd.

Speelveld is veranderd

Het speelveld is in de crisisjaren veranderd. Prijzen kwamen onder druk, bedrijven zijn massaal gaan “ont-bossen” en veel markten zijn “gedisrupt”. In normale mensentaal:

  • bij bedrijven worden managers en “bazen” eruit georganiseerd en
  • markten zijn op z’n kop gezet door nieuwe technologieën, branchevervaging en handige jongens en meisjes die met nieuwe concepten hard aan de weg timmeren.

Een mooi voorbeeld daarvan vind ik de Wasbar in België, die op een frisse manier het nuttige “wassen” met het aangename “lunch, vergadering of feest” weet te verbinden.

Complexitijd

We leven in een complexe tijd waarin de dingen niet meer veranderen, maar kantelen. Dat vraagt een andere manier van kijken en ondernemen. Zelf ondervond ik dat een jaar of twee, drie geleden. Het aantal opdrachten begon terug te lopen. Mijn omzetten daalden en ik moest er harder aan trekken om een gezond rendement te maken. Ik voelde prijsdruk en zocht de oplossing in “meer voor minder”, want tja aan het aanbod kon het niet liggen dacht ik zo. Ik deed immers wat ik de jaren daarvoor ook had gedaan en dat was toch altijd succesvol geweest. FOUT! Dat klinkt stevig en zo bedoel ik het ook. Als ik heel eerlijk ben, heb ik zitten suffen.

Succes is een sluipmoordenaar

Iedere ondernemer, iedere directeur weet dat hij zijn ogen moet openhouden. Moét blijven kijken naar de ontwikkelingen in markt en samenleving. En toch, we doén het niet. Daar kun je streng over worden, zeggen dat het stom is, maar het overkomt ons allemaal. Waarom? Succes is een sluipmoordenaar. Succes sust ons in (een collectieve) slaap. Het is net als met de seizoenen in het jaar, als de herfst al lang zijn intrede heeft gedaan proberen wij en masse die zomer nog een beetje op te rekken. Waar we in de lente onze winterjas aanhouden, zitten wij aan het einde van de zomer op het terras onder terrasverwarmers. We (h)erkennen gewoonweg niet dat er een nieuw jaargetijde is aangebroken en dat het tijd is voor iets anders. Halsstarrig zetten we door op de ingeslagen weg van de zomer, terwijl het seizoen ons oproept om iets anders te gaan doen. Andere activiteiten te gaan ontplooien.

Natuurlijke ontwikkeling voelbaar

In de herfst richten wij ons intuïtief naar binnen. Het wordt tijd om op te ruimen. De boel klaar te maken om vernieuwing een kans te geven. Dat vraagt de rust en de ruimte van de winter om nieuwe ideeën te laten ontwikkelen en rijpen. Klaar te maken voor de lente, waar alles weer mag losbarsten en in al zijn kleur mag sprankelen. In plaats van dat te doen wat nodig is, proberen we de boel op te rekken. Als verkopen duwen en drammen wordt en de passie en het plezier allang is verdwenen, dan moet de boel op de schop. Dat is niet erg, dat is hoe het gaat. Als je luistert naar je gevoel en de kleine signalen, hoe pijnlijk ook weet op te pikken, dan weet je wanneer de tijd daar is.

Intuïtie integreren met intellect

Zo gold dit ook voor mij. De eerste signalen had ik allang gevoeld, maar niet erkend. Ook ik ben groot geworden met het maken van businessplannen en managementmodellen die zaken voorspel- en controleerbaar moeten maken. Inmiddels weet ik wel beter en gooi er dan voor de vorm toch maar even een dooddoener tussendoor…..”resultaten uit het verleden, bieden géén garantie voor de toekomst”. Plannen en modellen, ze zijn behulpzaam en nodig, maar ik hang mijn bedrijf er niet meer volledig aan op. Wat wel? Wakker blijven en met intellect luisteren naar mijn intuïtie, ook de lastige eerste kleine signalen oppikken en aankijken. Dat is voor mij een beter recept om mijn bedrijf en onze activiteiten up-to-date te houden. Dat is natuurlijk ontwikkelen. En weet je wat de grap is? Deze natuurlijke ontwikkeling, het stadium van ontwikkeling van jou of jouw organisatie is te meten met onze Business Sonar.

Meer weten?  Neem contact met ons op.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis