247drank.nl

Jouw Online Bedrijf | 10 fouten van starters

10 Makkelijk vermijdbare fouten bij de start van jouw online franchise.
Vele factoren dragen bij aan het succes of falen van jouw eigen franchise. Iedere ondernemer maakt fouten bij de start van zijn bedrijf. Ondernemen kent nou eenmaal risico's. Zo lang je er maar van leert.

Natuurlijk wil je geen onnodige fouten maken en er het liefst een paar vermijden als het kan. Om jouw succes te vergroten, vind je hier 10 makkelijk vermijdbare startersfouten.

1. Je hebt geen strategie
Je bent een generaal zonder plan om de oorlog te winnen. Iemand die zonder te kijken een drukke straat oversteekt. Je wint misschien de oorlog of haalt de overkant maar er zijn betere, makkelijkere en veiligere manieren.

Ondernemers zien het bedrijfsplan soms als een verplichting opgelegd door je franchisegever en de bank. Dit is niet zo. Het is een kans om na te denken over je bedrijf, je klanten, waar je ze vindt, je product en de prijs.

Het plan hoeft geen roman van Tolstoj te zijn. Liever kort en simpel. Maar schrijf het.

2. Het grote plaatje uit het oog verliezen
Zorg ervoor dat je zaak goed van de grond is voordat jij je druk maakt over de details. Nieuwe ondernemers zijn soms meer bezig met hun logo en visitekaartjes dan met de acquisitie, de klant en het product.

Als franchiser heb je het voordeel dat de franchisegever veel details al voor je heeft geregeld. Jij hoeft je alleen maar te concentreren op de groei van je franchise.

3. Geen geldzorgen en geen financieel plan
Elke ondernemer heeft een dosis optimisme nodig. Maar niet als het over geld gaat. Weet hoeveel je hebt, waar het naar toe gaat en wanneer het op is. En als het op is, hoe je meer binnen haalt.

In het begin kost een bedrijf vaak geld in plaats van dat je eraan verdient. Met een goed financieel plan anticipeer jij hierop.

4. Je bent goedkoop
Je wilt niet dat mensen jou of jouw bedrijf goedkoop noemen. Weet wat je product waard is. Stel je prijsniveau zo in dat je een redelijke winst overhoudt per verkocht product. Na verloop van tijd pas je de prijs weer aan. Houd hierbij rekening met de voorwaarden van je franchisegever.

5. Geen aandacht voor je klant
Bij een online franchise, lijkt de klant verder weg. Maar achter elke klik om te kopen zit een mens. Je wilt dat die een goede ervaring heeft. Zodat die terugkomt en je aanbeveelt bij anderen. Mond op mond reclame kent geen prijs.

Mis dus geen kans om met je klant in gesprek te gaan. Via chat, e-mail, telefoon en social media.

Geen bedrijf, online of offline, kan zonder social media monitoring - oftewel luisteren naar de geluiden uit social media land. Houd in de gaten wat klanten over je zeggen. Luisteren is goud, spreken is zilver en zwijgen is fout.

6. Overspannen op social media
Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, Youtube, Pinterest. Allemaal belangrijke social media kanalen. Maar maak niet de fout om direct aanwezig te zijn op alle social media. Hier heb je het budget en de tijd niet voor. Kijk waar je klanten zitten. Kies dan 1 of 2 social media kanalen.

Check ook wat je franchisegever doet met social media en hoe je synergie creëert.

7. Te veel gratis goodies
Als Nederlanders zijn we gek op gratis dingen. Iets gratis weggeven is een goede manier om van een site-bezoeker een trouwe klant te maken. Het is diens eerste teen in het water voordat die er met volle overgave inspringt. Maar zoals elke ondernemer weet, niks is gratis.

Denk daarom goed na over wat je weggeeft. Populaire goodies zijn een Ebook, webinar, een how-to gids of checklist.

8. Kantjes er van af lopen bij sollicitatieproces
Je bedrijf groeit als kool. Je hebt nieuwe medewerkers nodig. Maar geen tijd. Of tenminste dat denk je. De eerste medewerkers bepalen de toon en werkcultuur voor de rest van je bedrijf. Maak niet de fout mensen aan te nemen wier talent, inzet of instelling niet past bij jouw visie. Neem de tijd voor een goede selectie.

9. Onderschatten van de drive en passie die jouw bedrijf vraagt
Die werk-privé balans waar iedereen het over heeft? Gooi die de eerste 2 jaar de deur uit. Jouw bedrijf is naast je geliefden het belangrijkste wat telt. De rest is achtergrondmuziek in jouw film.

10. Een maat die iedereen past
Laten we eerlijk zijn, dit werkt niet bij kleding en zeker niet met je bedrijf. Jouw bedrijf is uniek, ook als franchise, want jij bent uniek met je eigen aanpak. Lees je goed in. Kijk naar succesvolle strategieën maar wees niet bang sceptisch te zijn en vragen te stellen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis