Crystal Marbles

Kansen pakken

Robert Samuel is in Amerika een “professionele lijnzitter.” Hij wacht voor alles, van monster verkoop tot de laatste tickets van een concert. Samuel vraagt $25 voor het eerste uur en $10 voor elk extra half uur. Hij kan maximaal $1.000 verdienen in een week.

Robert Samuel bedacht deze dienstverlening zo’n twee jaar geleden, toen hij zijn baan verloor als vertegenwoordiger van AT&T en had behoefte aan een nieuwe manier om extra geld te maken. Toen de iPhone 5 uit kwam, zette hij een advertentie online als “lijnzitter” voor $100.

Uren voordat hij de iPhone kocht had de oorspronkelijke klant van Samuel geannuleerd, maar besloot Robert wel gewoon te betalen voor zijn uren. Robert was klaar om te vertrekken uit de rij, maar verkocht eerst zijn plek in de rij. Na 19 uur wachten had Samuel $325 verdiend uit de verkoop van zijn plek. Ondertussen had hij zijn vrienden houten kistjes laten aanrukken teneinde deze te verkopen aan de mensen die al uren op hun benen stonden en verkocht hij verfrissende drankjes voor $5 per stuk.

Robert ondervond al snel dat deze onderneming fantastisch liep en besloot SOLD Inc. op te richten. Het is nog niet zijn full-time baan — hij werkt ook als een conciërge voor een luxe gebouw in Brooklyn — maar het is een onderneming die hij hoopt uit te bouwen.

Verrassend genoeg zijn niet alle klanten echt rijke mensen. “Het zijn vaak gewone mensen,” zegt hij. “Soms krijg ik een klant die het te druk heeft met zijn werk om te staan wachten op een film die in première gaat, of iemand die persé de nieuwste Xbox wil bemachtigen maar niet zeven uur voordat het los gaat, in de kou staan wil staan.

Zelfs als Robert niet is ingehuurd om te wachten in de rij voor een groot evenement, is hij wel van de partij, gewoon om visitekaartjes uit te delen. “Ik ben heel praktisch,” legt hij uit. “Wanneer ik een flinke rij zie staan maar ik er meteen werk van” Hij benaderd dan de mensen en vraagt hen “ben je moe, ik kan het nu van u overnemen?

Robert werkt nauw samen met zijn vrienden die hij heeft omgeturnd naar zijn trouwe medewerkers. “Zij doen nu een groot deel van het werk”, vertelt hij. Wanneer hij een nieuwe klant krijgt, stuurt hij massaal een bericht uit naar al zijn vrienden om te zien wie de baan wil. In de hoogtijdagen zijn er soms wel 15 medewerkers actief.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis