Crystal Marbles

Wil jij vernieuwen met jouw MKB bedrijf?

Zo vernieuw je jouw bedrijf
Als je een MKB bedrijf hebt en je gelooft in alle onderzoeken, trends en voorspellingen van experts dan moet je aan de bak. Het is tijd om te vernieuwen. Hoe duurder de consultant des te meer zware termen als innovatie, strategie, klantgerichtheid en marketing komen voor de dag. De vraag is alleen, wat moet je ermee?

Stilstand is achteruitgang
Als goede ondernemer blijf je altijd druk met het spotten van nieuwe kansen en mogelijkheden om samen te werken in een win-win verband. Dat zit een beetje in jouw natuur. Daarnaast is het altijd goed om ontwikkelingen in de markt in de gaten te houden. Ben jij actief in de markt van plastic tasjes voor supermarkten en heb je even niet opgelet? Kun je zomaar een heel magazijn met onverkochte tasjes hebben. We bedoelen maar…

Jouw klanten helpen je
Van alle zware termen is marketing waarschijnlijk de belangrijkste. Dan hebben we het niet over reclame, marketing is een breder vakgebied. Een goede marketing aanpak begint bij de klant en legt nauwkeurig bloot wat nou precies de behoeften van de klant zijn en welke prikkels er nodig zijn om de klant tot een aankoop te bewegen. Dat wil je weten, je bestaat uiteindelijk bij de gratie van de klanten die bij jou kopen.

Onderzoek wat jouw klant wil
Helemaal als jij actief bent als dienstverlener zijn er volop kansen. Er is in toenemende mate behoefte aan goede service, support en ontzorging. Vooral grote bedrijven missen hier de boot omdat ze niet op tijd hun processen aanpassen. Daar heb jij gelukkig geen last van. Wat je precies moet aanbieden? Vraag het je klant en luister goed naar het antwoord!

Praktische tips
Met stip op één is natuurlijk dat je je oren en ogen goed open moet houden. Het is bijna flauw om te noemen want dat doe jij als ondernemer natuurlijk al. Toch verbazen wij ons over het aantal MKB bedrijven dat niet adequaat inspeelt op de behoefte van de klant. Vandaar dat we dit punt toch maar even noemen. Als geheugensteuntje, zeg maar. Verder kun je nog (netwerk-)evenementen bezoeken om daar eens ongestoord rond te snuffelen. Wel eentje in jouw vakgebied natuurlijk. Dit kun je redelijk anoniem doen trouwens. Hou online alle fora, blogs en sociale netwerken in de gaten waar jouw klanten komen en zich verzamelen. Gegarandeerd dat je nieuwe inspiratie opdoet. Praat met potentiële partners en kijk waar zij mee bezig zijn. Een goede manier om de zaken weer eens vanuit een nieuwe invalshoek te benaderen.

Tenslotte: toets jouw nieuwe ideeën. Kijk of je een objectieve insider kunt vinden die voor jou als klankbord wil fungeren.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis