247drank.nl

7 BELANGRIJKE SEO TRENDS IN 2017

SEO is constant in beweging. De basis principes blijven natuurlijk een goede website techniek, hoogwaardige content en links waarmee je je online autoriteit onderstreept.

Maar met welke veranderingen moet je in 2017 rekening gaan houden?

In de post van vandaag noemen we 7 van de belangrijkste SEO trends voor het komende jaar.

1) Gebruikerssignalen
Het streven van Google is om het beste antwoord te geven op iedere vraag. Hiervoor kijkt het slimme algoritme onder meer naar factoren op webpagina’s en naar links van andere websites.
Maar er is nog een factor die steeds belangrijker wordt. De gegevens die Google direct terugkrijgt van hun gebruikers.

Google kan namelijk meten of iemand een zoekopdracht invoert en na enkele seconden weer terug is op Google om opnieuw een zoekopdracht in te voeren. Blijkbaar heeft de gebruiker in dat geval niet gevonden wat hij zocht.

Gebruikerssignalen zoals bovengenoemde, samen met onder meer het klikpercentage op de zoekresultaten, leert Google of de pagina aan de verwachting heeft voldaan en de kwaliteit biedt waar het naar op zoek is.

2) Kunstmatige intelligentie
Google heeft een nieuw onderdeel van het algoritme in gebruik genomen, genaamd RankBrain. Dit is een omschrijving voor een zelflerend systeem waarmee zoekresultaten worden verfijnd.
Het algoritme legt verbanden tussen woorden om zo de betekenis te kunnen begrijpen.

Voorbeeld: Als je in Google intypt: “How old is Barack Obama’s wife” (Hoe oud is Barack Obama’s vrouw), dan is het resultaat “Michelle Obama / Leeftijd 52 jaar, 17 januari 1964.”

Nergens in de zoekopdracht staat haar naam of het woord ‘leeftijd’. Maar Google heeft geleerd dat we deze uitkomst zoeken bij een dergelijke zoekopdracht.

De trends voor 2017 is dat deze zelflerende kunstmatige intelligentie blijft verbeteren en voor meer en meer zoekresultaten wordt gebruikt.

3) Directe antwoorden
Een trend die we naar verwachting in 2017 meer gaan zien zijn antwoorden op een vraag die meteen op de zoekresultatenpagina te zien zijn.
Als je bijvoorbeeld de vraag intypt ”Wat is AdWords?” dan geeft Google een korte omschrijving die het op een pagina heeft gevonden. In dit geval is dat een definitie op Wikipedia.
Ook minder grote websites met goede beschrijvende definities worden gebruikt om de gebruiker snel het antwoord te geven, zonder naar de website te hoeven klikken.

4) Mobiel wordt de norm
Google heeft al jaren een trend in de gaten. Het verkeer via mobiele apparaten als smartphones neemt in rap tempo toe. Google ontvangt inmiddels al meer zoekopdrachten op mobieltjes dan op desktop apparaten. Naar verwachting zet deze trend zich alleen maar voort.

Daarom wordt het steeds belangrijker om te kijken hoe je website eruit ziet op een mobiel apparaat. Gebruiksvriendelijkheid en snelheid spelen hierbij een grote rol.

5) HTTPS wordt een must
De veiligheid van persoonlijke gegevens op het internet is erg belangrijk. Ook grote bedrijven, waaronder de zoekmachine giganten, erkennen dit.
Door gegevens te versturen via een beveiligde HTTPS verbinding voorkom je dat onbevoegden deze gegevens kunnen onderscheppen.

Google heeft aangegeven dat ze vanaf januari 2017 in hun browser Chrome nadrukkelijk gaan vermelden dat een website niet via een beveiligde verbinding verloopt.
Ook bij het bepalen van de posities in Google is HTTPS al een van de factoren. Nu is de impact nog klein, maar naar verwachting wordt dit effect de komende tijd groter.

6) Content is niet alleen tekst
Iedereen die met SEO bezig is weet dat hoge kwaliteit content uitermate belangrijk is. Vaak bestaat deze content uit tekst en afbeeldingen. Soms uit video.

Nieuwe website technieken als HTML5 en verbeterde internetsnelheden zorgen ervoor dat de manier waarop we content consumeren ook veeleisender wordt. Denk aan onder meer interactieve grafieken, quizzen en blogposts die je ook kunt beluisteren.

Hoe beter en unieker de content wordt gepresenteerd, hoe meer kans dat mensen deze content ook gaan verspreiden. En dat is weer goed voor je SEO.

7) Gesproken zoekopdrachten
Tot slot, de laatste SEO trend van deze blogpost maar zeker niet de minste.

Gesproken zoekopdrachten zijn in opkomst door nieuwe persoonlijke assistenten op smartphones. Apple heeft Siri, Google heet Google Now en Microsoft heeft Cortana.

Gesproken zoekopdrachten zijn vaak uitgebreider dan traditionele getype zoektermen. Zo zul je eerder zeggen “waar is de dichtstbijzijnde koffiezaak” en niet alleen maar “koffiezaak”.

Ook de strijd om de zoekopdrachten in de huiskamer is losgebarsten. Google heeft een apparaat genaamd Google Home gelanceerd. Amazon stelt daartegenover hun Amazon Echo.

De bedoeling is dat je niet eens meer je PC of smartphone erbij hoeft te halen om antwoord te krijgen op zowel algemene als gepersonaliseerde vragen.

Dat waren ze
7 trends om rekening mee te houden wat betreft SEO in 2017.

Uiteraard zijn er nog meer ontwikkelingen. Welke trend spreekt jou het meest aan? Laat het hieronder weten in de comments.

 

Nils van der Knaap
Sky Internet Marketing


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis