Crystal Marbles

Helpt service verlenen je onderneming?

Tegenwoordig hoor je veel ondernemers zeggen “wij verlenen de beste service” en “service verlenen is erg belangrijk” of “service verlenen is noodzakelijk”.

Wat is service verlenen dan eigenlijk? Echt alles doen voor de klant?

Het is het best ingewikkeld. Je spreekt iets af en legt dat vervolgens netjes vast in een overeenkomst. Helemaal duidelijk denk je dan. Toch zie je dat naast de gemaakte afspraken vaak iets extra’s wordt gedaan door de ondernemer. Daar is natuurlijk niets mis mee. Een klant is echter net een mens en wil de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Hierdoor wordt je als ondernemer verleidt om steeds meer te geven en te doen. Want stel je voor als ze ergens anders klant zouden worden…

Service verlenen in het juiste kader is natuurlijk helemaal goed en levert je uiteindelijk het meeste op. Maar hoe werkt dat dan?

Probeer het volgende eens voor je te zien? Je bent lid van een fitnessclub en voor de toegang tot deze club is het verplicht je pasje bij je te hebben. Helaas, deze heb je vergeten. Natuurlijk zeg je tegen de dienstdoende medewerker: “Hey Jan, je kent me toch ”en Jan laat je door.
De volgende keer dat je weer komt trainen heb je de stomme pas weer vergeten. Jan heeft weer dienst maar houdt je nu aan de regels. “Helaas, zonder pas heb je geen toegang ”hoor je Jan weer zeggen.
Wat voel je nu? Boos natuurlijk. Eerst mag je wel naar binnen en nu weer niet. “Wat een ongelooflijk nare kerel is die Jan” is direct je oordeel.

Hallo zeg! De eerste keer liet Jan je door. Dat noem ik service! De tweede keer hield Jan je aan de bekende regels en nu ben je boos.

Iets extra’s doen naast de gemaakt afspraken lijdt namelijk op termijn tot een conflict in de samenwerking!
Er bestaan namelijk twee systemen. Het eerste systeem heet Opvoeden en het tweede systeem heet Service verlenen

Opvoeden is alles wat je doet binnen de gemaakt afspraken. Als je dit met passie doet is dat service verlenen op het allerhoogste niveau. Opvoeden doe je namelijk uit liefde.

Service verlenen is alles wat je extra doet naast de gemaakt afspraken. Dit doe je vaak uit angst. Angst om bijvoorbeeld een klant kwijt te raken.

Kortom: opvoeden is de beste service die je kan geven.

Als je er nu achter komt dat je op veel plekken in je leven extra dingen moet doen voor anderen naast hetgeen je duidelijk hebt afgesproken dan ben je vast bang om iets kwijt te raken. Klanten, andere mensen of spullen bijvoorbeeld. Steeds moet je meer dingen extra doen. Er zit namelijk geen plafond aan service verlenen. Dat is geen leven.

Opvoeden is dan ook leven en service verlenen is overleven.

Besluit vandaag om alleen service te verlenen binnen de afgesproken kaders. Dat geeft vrijheid. Daar wordt je gelukkig van.

Goed nieuws. Thuis werkt het ook!

Evert-Jan Leij
Fliink


Reactie


Reacties

  • Heinz-Willi Wyes

    Helemaal niet mee eens. Misschien wordt je er gelukkig van alleen dat te doen wat is afgesproken. Succes krijg je op een andere manier, en zeker als je in de dienstverlening zit. Voor mijn dienstverlening bestaan twee afspraken: hetgeen ik met de klant heb afgesproken, en aanvullend wat ik denk wat er nog bij hoort. Dus krijgen mijn klanten altijd meer dan beloofd, ook al is het in mijn prijs- en prestatiecalculatie inbegrepen. Als je maar dat levert wat afgesproken is en je doet het helemaal goed, krijg je tevreden klanten. Dat is niet voldoende. Je hebt enthousiaste klanten nodig, en die krijg je als je hun verrast met prestaties boven verwachting. Wat is mis met die Jan die een terugkomende gast wél kent maar bureaucratisch op zo'n pasje staat? Voor zo'n gedrag zou ik geen begrip hebben, en dat heeft met service zeker niets te maken.

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis