Crystal Marbles

Deel 2: Kost AdWords je alleen maar geld? Dat hoeft niet…

Eerder publiceerde ik deel 1. Vandaag deel 2 met 4 aanvullende tips hoe je jouw AdWords campagne winstgevend maakt.

Ook deze veelgemaakte fouten in Google’s adverteerplatform zijn zonder buitensporige inspanningen te voorkomen:

1. De advertentietekst is niet onderscheidend

Een tekst typen in AdWords is geen kunst. Iedereen kan in een minuutje een paar regels tekst invoeren.

En daarin ligt ook meteen het gevaar.

Een gemiddelde advertentietekst ziet er vaak als volgt uit:

[Product X] kopen? Grote collectie [Product X]
Veilig betalen en gratis verzending.

Op het eerste gezicht niets mis mee. Ware het niet dat de andere advertenties er ook zo uit zien. Zo uniek is een grote collectie en gratis verzending tegenwoordig niet meer.

En veilig betalen? Heb je ook onveilig betalen dan?

Adverteer daarom vooral met iets wat je echt onderscheidt van de concurrent.

Bijvoorbeeld dat je klantenservice binnen 30 minuten reageert of dat je bij bestellingen tot 23:59 uur diezelfde dag nog verzendt.

Doordat je met je aanbod opvalt krijg je meer kliks, gaan de klikprijzen daardoor naar beneden en is de kans op conversie een stuk groter.

2. De advertentietekst komt niet voor op de landingspagina

Ok, je hebt een goede advertentietekst die aanzienlijk verkeer naar je website toestuurt.

Mensen klikken op jouw advertentie nadat je ze overtuigd hebt met je unieke propositie.

Maar dan…

Staat je unieke aanbod niet duidelijk op je site. Je bezoeker denkt nu:

Zit ik hier nu goed?

Als je aanbod is dat je nu 10% korting geeft, laat dat op de website zien.

Als je adverteert dat je product of dienst gemiddeld beoordeeld is met een 9, toon dan die reviewscore. Liefst met een link naar de onafhankelijke beoordelingen.

Door datgene te tonen wat hen eerder al aangetrokken heeft bevestig je alleen maar dat ze de juiste partij hebben gevonden.

3. Je meet geen conversies

Bezoekers naar je website krijgen is niet moeilijk.

Je typt zoekwoorden in, zet een advertentie op en zo lang je betaalt krijg je verkeer naar je website.

De kunst zit hem er in dat je minder betaalt voor je bezoekers dan ze opleveren. Dan pas ga je winst maken.

Voor een winstgevende campagne is het essentieel dat je bijhoudt wanneer een bezoeker een doel behaald heeft op jouw website die voor jou waardevol is.

Dit kan een offerteaanvraag zijn of een directe verkoop. Een veelgebruikte manier is om een bezoeker na het behalen van dat doel door te sturen naar een unieke bedankpagina. Deze pagina is alleen te bereiken door bijvoorbeeld een formulier in te vullen of de stappen van een winkelwagen te doorlopen.

Dit behaalde doel wordt vervolgens doorgestuurd naar Google AdWords. Dit kan onder meer met de Google AdWords conversie trackingcode of door het importeren van doelen vanuit Google Analytics.

Zo kun je precies zien welke zoekterm bijgedragen heeft aan het behalen van jouw websitedoel.

Als je weet wat een nieuwe contactaanvraag of bestelling je gemiddeld oplevert, dan weet je ook wat deze maximaal mag kosten.

Is de zoekterm te duur? Dan ga je tweaken tot het wel rendabel is. Of je besluit te stoppen met adverteren op die term, omdat het niet de juiste bezoekers oplevert.

Levert een zoekterm geld op? Dan kun je daar extra op inzetten met aanverwante woorden of meer klikbudget.

Let ook op de customer lifetime value. Soms kost een nieuwe klant net zo veel als het je oplevert, maar doordat de klant vaker een aankoop doet wordt het toch winstgevend.

4. Meerdere websites op één account

Het lijkt logisch om meerdere websites binnen één AdWords account te laten draaien. Wel zo overzichtelijk.

Toch schuilt hier iets verraderlijks in…

De AdWords prestaties van website A beïnvloeden namelijk de AdWords prestaties van websites B (en C en D, etcetera).

Als de campagnes voor website A lage kwaliteitsscores behaalt, dan toont Google de andere advertenties in jouw account ook minder graag.

De prestaties van je gehele account gedurende de totale periode tellen mee in de beoordeling. Hoe beter jouw campagnes in het verleden zijn geweest, hoe meer Google je vertrouwt dat je goede advertenties toont aan hun gebruikers.

Bonus tip:

Zorg dat je Click Through Rate (in AdWords bekend als CTR) hoog is. Een hoge CTR betekent dat Google je minder rekent per klik, omdat je advertenties toont die mensen willen zien.

Ook zie je dat mensen die jouw advertentie uitgekozen hebben tussen alle andere zoekresultaten eerder geneigd zijn om ook op je website tot actie over te gaan.

Aan de slag

Met bovenstaande tips kun je het verschil maken tussen een verliesmakend en een winstgevend AdWords account.

Als je dit toepast ben je gericht aan het adverteren, in plaats van alleen bezoekers naar je websites aan het pompen.

Heb je zelf nog een leuke tip of heb je een vraag over het opzetten van lucratieve zoekmachine advertenties?

Laat van je horen in het onderstaande commentaar.

Nils van der Knaap
Sky Internet Marketing


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis